Jaká je smysluplná cena za copywriting? A jak poznat dobrý text?

Někteří si účtují 50 Kč za normostranu, jiní tisícovku za hodinu. Cena za copywriting napoví mnoho o kvalitě, ale samozřejmě jí nemůžete slepě věřit.

Jak se zorientovat? Za kolik se dají pořídit texty, které mají sílu katapultovat podnikání až ke hvězdám? Jak je poznáte?

Podívejme se v kostce na to podstatné ohledně ceny copywritingu.

Proč za 50 Kč copywriting neseženete

Najdou se nabídky typu 50 Kč/NS (normostrana, 1800 znaků textu). Se slovem copywriting však buďme opatrní.

Jde o strojová, low-cost písmenka někoho, kdo je ze sebe chrlí maximální rychlostí bez většího zamyšlení. Prodejní strategie a efekt nečekejte, to spíš gramatické chyby. Někdy i kopírování, které poškodí SEO a viditelnost vaší firmy online.

Proč to lze takhle jednoduše škatulkovat?

Ač se jindy bráním rychlým soudům, tady je to jasné. Copywriter je v zásadě prodavač, který používá psaný text. Pokud sám sebe prodává za 50 Kč (což znamená, že musí otročit a produkovat texty jako divý, aby dosáhl skromné měsíční mzdy), tak neumí prodat sám sebe. Jak by pak mohl úspěšně prodávat vás?

Jsou (možná) případy, kdy i to se může hodit. Když nemáte peníze, budujete SEO, texty chcete někam plácnout a naprosto nepočítáte s tím, že by je kdo kdy četl. Nicméně tyhle praktiky už pomalu vymírají, SEO už tak lehce člověk neočůrá a navíc musíte vzít v potaz i možnost, že na článek přece jen někdo narazí a vaše dobré jméno je rázem v háji.

250 Kč/NS

Tuhle cenu vezměme jako takovou hranici, od které můžete získat i něco smysluplného.

Většinou půjde o studenty, maminky na mateřské a začátečníky. Protože nenechte se zmást, 250 Kč je v konečném výsledku jen o něco málo lepší, než když si půjdete sednou za kasu. Tedy pokud píšete rychle, jinak je to horší.

Tohle přece není čistá odměna. Profesionál na volné noze platí tučné zálohy, nemá žádnou dovolenou, nemocenskou ani benefity. Navíc musí hodně pracovat i mimo fakturovanou zónu, pořád něco domlouvá, organizuje, hledá zakázky.

Proto za tuhle cenu profesionálové nepracují, nemělo by to dlouhodobě smysl.

Můžete mít štěstí a natrefit na někoho, kdo má pro psaní i prodejní techniky přirozený talent a tvoří poměrně účinné texty i s touto cenou. Mohou se hodit pro psaní blogu a méně důležitých textů, ale v zásadě počítejte spíš se slohem a nadšením než s opravdovým copywritingem.

Tak co je to ten copywriting?

Napadla vás teď tahle otázka? Co je copywriting jiného než psaní textů?

Nejsou to vznešená písmenka a hezký sloh (naopak, o to nikdo online nestojí, od toho máme beletrii).

Jsou to strategie prodeje a pokročilá psychologie v praxi. Znalost zákazníka, tvorba jemu na míru, dlouhodobé budování pověsti. A stejně tak umění odlišit se a strhnout lidi. S upřímností a poctivostí. S elegancí a inteligencí. Nebo třeba s trhlostí a humorem, záleží na publiku.

Skutečný copywriting má ohromnou cenu. Vytváří zakázky. Je rozdílem mezi křížkem v horním rohu a ikonkou košíku. A může převrátit podnikání vzhůru nohama.

O tom nepochybujte.

Jak poznáte účinný copywriting a zkušeného copywritera?

To je náročnější otázka. Co se líbí vám, nemusí sloužit vaší cílové skupině. A naopak. Nicméně základní tipy existují.

Zkušený copywriter má:

  • Cenu za hodinu práce, s největší pravděpodobností. Účinný copywriting je totiž stručný a úderný. Napíšete text a ten pak zkracujete a osekáváte. Čím míň textu, tím líp.
    • Článek napíšete za hodinu, ale jediný odstavec na webu může být tak rafinovaný, že potrvá dvojnásobek času (a jeho hodnota pro podnikání bude nezměrná). Proto dává smysl cena na základě odpracovaného času a zkušení copywriteři to už dobře vědí. Výjimkou jsou nenáročné články, tam lze dobře pracovat i s cenou za normostranu.
  • Svůj profesní web (a ten by sakra měl stát za to). Seriózní firma ho má, seriózní profesionál zrovna tak. Kdo k němu nedošel, je někde v půli cesty.
  • Reference. Pokud máte co dělat s profesionálem s praxí, má toho mnoho k ukázání.
  • Otázky. Než se pustí do díla, vyzpovídá vás.

Dobrý copywritingový text:

  • Je zajímavý hned v první větě. Neexistuje prostor pro „Vítejte na stránkách bla bla.“ Dobrý copywriting již v první větě jasně zacílí a střílí.
  • Všímejte si výplňových slov. „Jako“ „velmi“ „skvělý“ „ohromně“… a další zbytečnosti. Občas chceme použít slovo „skvělý“ a jindy se neobejdeme bez „jako“, ale často tahle slova postrádají skutečný smysl. Obraty jako „velmi kvalitní“ dnes už nikoho neohromí, do úderného textu nepatří.
    • Ale pozor, jsou i výjimky. Třeba slovo vás/váš je magické. Čtenáři se lépe ztotožní s vizí a produktem. Tohle slovo v textech chceme, ač působí jako prázdné.
  • Obecně méně je více, textový minimalismus je známkou kvality. Ale můžeme ho najít i v obsáhlých textech. Idea, že mají být texty co nejkratší, neplatí vždy. U dražších produktů musíte mít delší texty. Stejně tak pokud máte na mysli SEO. Jde o strukturu a stručnost, ne o celkovou délku.
  • Nevysvětluje to, co známe. Určitě jste někde četli větu typu: „naše ledničky slouží k tomu, aby vždy uchovávaly jídlo dokonale čerstvé.“ Jo, to jsou přesně ty texty, které seženete za stovku.
  • Porozumí mu každý. Výjimkou jsou odborné služby, tam je na místě občas hodit nějaký ten vznešený termín a ukázat, že jsme inteligenčně na výši. Když čtenář sem tam tápe, ničemu to nevadí (třeba u bližšího popisu služeb lékaře či IT specialisty). Obvykle to ale nechceme. Nepíšeme jen pro vysoce inteligentní čtenáře. Píšeme tak, aby nám rozuměli ideálně všichni.
  • Text by měl být přirozený. Jako když spolu mluvíme. Já obvykle nepoužívám věty jako „pokud vás sužuje až přespříliš silná bolest hlavy“ nebo „chcete-li získat opojnou slávu a nekonečnou radost“… ono se to občas tváří velkolepě, ale zákazník na to prostě není zvědavý.
  • Má smysl. I pokud píšete článek na blog, musíte mít (ač velmi okrajově) na mysli propagaci služeb a budování pověsti. O to jde vždycky.
  • SEO. Je moudré vzít v úvahu klíčová slova a profesionál to ví. Ale poradí si s nenápadnou elegancí. Také mám na mysli termíny jako „copywriting“ a „cena za copywriting“. Ale komponuji je do textu rafinovaně a nenásilně. (Jako třeba právě teď, ha!). Klíčová slova by nikdy neměla být užívána na úkor čtivosti.

A cena? Za kvalitní copywriting je velmi různorodá. Od 400 Kč za hodinu už většinou pracují šikovní profesionálové a ten s cenou 600 Kč může být klidně i lepší než jiný za tisícovku. Nebo bude neschopný. Cena má co dělat nejen se sebevědomím, ale někdy i s ideálním klientem, na kterého copywriter cílí.

Já mám například nižší cenu, než jakou bych mohla chtít. To proto, aby si mě mohli dovolit i obyčejní lidé s hezkými projekty, s těmi totiž pracuji nejraději.

Doporučuji vnímat raději práci a reference copywriterů než jejich cenu, ta nemusí být směrodatná.

Vnímejte i to, jak se copywriter vyjadřuje v soukromé komunikaci, jestli o vás a vašem projektu chce něco vědět, nebo je mu to vlastně jedno. A pokud si dokážete šikovnými otázkami prověřit, zda o svém oboru něco ví, bude to jedině dobře.

Mimochodem, mě jste si trochu ověřili, co říkáte? 😉

Pokud chcete kvalitní copywriting, který prodává, ozvěte se.